Kontrola věku

Tyto stránky jsou určeny osobám starším 18ti let a výhradně odborníkům a podnikatelům v oblasti výroby a prodeje střelných zbraní a střeliva a vlastníkům zbrojního průkazu nebo zbrojní licence.
Stránky obsahují materiály o zbraních a střelivu a bojových sportech.

Potrvdit

Nesmrtelná legenda Humwee

front.post
front.public: 21. 05. 2019
time01

Vozidlo začalo vznikat v roce 1979, kdy americká armáda vydala oficiální požadavky na nový terénní automobil. Zakázku nakonec získala firma AM General a Humvee začala sloužit v americké armádě v roce 1985.  


 


Konstrukce vozu byla podřízena co nejlepším jízdním vlastnostem v terénu. Proto byly diferenciál, převodovka i část motoru ukryty v tunelu uvnitř kabiny. Díky posunutí pohonné jednotky do kabiny se podstatně zlepšilo zatížení náprav a nízko položené těžiště zlepšilo jízdní vlastnosti. Bez problémů překoná svahy s bočním náklonem 36 stupňů a stoupání 54 stupňů.  


 


Jde tedy o vojenský americký terénní vůz, který se proslavil hlavně za dob Perské války, kde bylo nasazeno 20 000 těchto vozů. Zde prokázaly obrovskou spolehlivost a tím vešly do podvědomí širší veřejnosti. Nyní tyto speciály využívají armády asi 50 zemí světa, včetně Česka. Z toho vojenského speciálu vznikla v roce 1992 civilní verze pod názvem Hummer. V roce 1999 přešla značka Hummer pod General Motors a vozy Hummer se začaly označovat H1, H2 atd. Majitelem prvních dvou  vyrobených civilních vozů se stal  americký herec a  guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger, který je velkým příznivcem vozů této značky.  


 


Mezi technické zajímavosti Hummer H1 patří například: centrální ventilační systém zajišťující vyrovnávání vzduchu a vnějších tlaků ve všech částech vozidla; trakční systém monitorující protáčení kol a zabezpečující stálý přenos točivého momentu na kolech za jakýchkoliv podmínek, přičemž stačí, aby pouze jedno kolo stálo na pevném podkladě; centrální systém CTIS, což je dohušťování a vypouštění vzduchu do každé pneumatiky během jízdy. Životnost civilních vozů je prakticky neomezená. Motor může mít najeto až jeden milion kilometrů. Hlavní část karoserie je vyrobena z hliníkových slitin, kapota z laminátu, střecha, dveře a masivní nosný rám z oceli.  


 


Od doby prvního Hummera prošel vůz mnoha změnami a z původně mírně upravené vojenské verze se časem stal plnohodnotný civilní vůz, vybavený všemi vymoženostmi, díky kterým je jízda ve voze mnohem pohodlnější. Například luxusní výbavou interiéru se vůz může směle přirovnat k vrcholným modelům osobních vozů renomovaných značek. Zároveň ale zůstaly zachovány bezkonkurenční jízdní schopnosti v terénu.  


Foto © Depositphotos.com/urban_light