Kontrola věku

Tyto stránky jsou určeny osobám starším 18ti let a výhradně odborníkům a podnikatelům v oblasti výroby a prodeje střelných zbraní a střeliva a vlastníkům zbrojního průkazu nebo zbrojní licence.
Stránky obsahují materiály o zbraních a střelivu a bojových sportech.

Potrvdit

UAZ projede vše

front.post
front.public: 20. 07. 2020
time00-kopie

UAZ je značka ukrajinské automobilky, která byla založena v roce 1941. I když je to ukrajinská firma, tak její sídlo je v Ulyanovsku, což je v Rusku. Tuhle automobilku založili v důsledku vpádu Německa do tehdejšího Sovětského svazu.



Tehdy UAZ sídlil jinde a Stalin, co by tehdejší vůdce v SSSR, nařídil přesunutí všech míst, které byli důležité pro průmysl, a tak se dostala UAZ tam, kde je nyní. V Ulyanovsku byla továrna mimo dosah německé armády, a mohla v klidu vyrábět. V době vzniku tohoto automobilového závodu, se lidé domnívali, že je to dceřiná společnost firmy ZIS.  


Od roku 1942 UAZ začal vyrábět své první produkty. Tehdy to byly dělostřelecké granáty, ale už i také auta. Vůbec první auto nebo vozidlo, se jmenovalo ZIS 5 a byl takový obr vážící tři tuny. V roce 1943 už bylo naplno jasné, že továrna UAZ zůstane v Ulyanovsku, protože válečné důvody nepominuly a jak se zdálo, tak to bude ještě dlouhé. Ke konci roku 1944 převedli výrobu zřejmě ze strategických důvodů na Ural..  



UAZ se začala specializovat na trucky neboli velká masivní auta. V roce 1948 byl vyvinut první prototyp. Šlo o kamion, vážící jednu a půl tuny. O šest let později se výroba rozšířila o další typ GAZ-69. Právě už od zmíněného roku se továrna UAZ přehoupla do éry tzv. zlatého věku.Pro Rudou armádu se začala vyrábět těžkotonážní vozítka, důkazem budiž hned jedno z prvních – UAZ-450. Jeho váha měla skoro tři tuny. V roce 1958 to trošku zmodifikovali a tohle auto začali vyrábět i jako nákladní, potažmo užitkové vozidlo. 


Pak přicházely na řadu další podobné typy až do roku 1990, kdy přišla krize po rozpadu SSSR. V továrně začaly finanční problémy, a i přesto, že měli dobré jméno, tak museli snižovat náklady, čímž se docílilo nechtěného efektu vytváření méně kvalitních auta. Co se týká spolehlivosti těchto aut, tak se mluví v dobrém o jednom z posledních typů, a to byl UAZ-469. Kromě Ruska a bývalých postsovětských republik se jeho věhlas dostal i do Evropy, Asie a dokonce i Afriky. V současné době se automobilka UAZ kromě klasiky začala věnovat i výrobě autobusů.   UAZ je také jedno z nejznámějších vojenských vozidel doby studené války. Potkávali jsme je běžně na ulici, opravit ho uměl skoro každý a co více auto bylo téměř nezničitelné. Co  víc tohle auto projelo vlastně vším co se mu naskytlo do cesty. Jako vojenské vozidlo bylo v armádě používáno až do sametové revoluce.


Foto © Depositphotos.com/Valeriy_Al